برنده جایزه صلح نوبل با عنوان رئیس دولت انتقالی به بنگلادش بازگشت

محمد یونس در فرودگاه داکا گفت کشورش برای دومین بار به استقلال رسیده است

پس از هفته‌ها اعتراضات دانشجویی گسترده در بنگلادش که فرار شیخه حسینه، نخست‌وزیر سابق این کشور به هند را در پی داشت، محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل برای رهبری دولت موقت به داکا، پایتخت بنگلادش بازگشت و گفت که اطمینان دارد دانشجویان همراهی‌اش خواهند کرد.

یونس، ۸۴ ساله، منتقد سرسخت شیخه حسینه به دعوت معترضان، رئیس‌جمهور و فرماندهان ارتش برای قبول مسئولیت دولت انتقالی و برگزاری انتخابات پس از مداوای پزشکی در پاریس به کشورش بازگشت.

برنده جایزه نوبل، هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی شاه‌جلال داکا گفت که بنگلادش برای دومین بار پس از جنگ ۱۹۷۱ به استقلال دست یافت و این شایستگی را دارد که به کشوری بسیار زیبا تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یونس، دانشجویان معترض را نجات‌دهندگان اصلی بنگلادش دانست و گفت آزادی برآمده از اعتراضات باید حفظ شود. او همچنین تاکید کرد در مسیری پیش خواهد رفت که دانشجویان تعیین می‌کنند.

برنده جایزه نوبل، مقام‌های دولتی و نظامی بنگلادش را خطاب قرار داد و گفت: «ما همه یک خانواده‌ایم، باید اکنون دوباره برخیزیم و با هم جلو برویم.»

محمد یونس روز پنج‌شنبه در اقامتگاه رسمی محمد شهاب‌الدین، رئیس‌جمهور بنگلادش به عنوان رئیس دولت انتقالی برای برگزاری انتخابات سوگند یاد خواهد کرد.  

او قول داده است که انتخابات را «در اسرع وقت» و ظرف مدت ۹۰ روز پس از انحلال پارلمان این کشور برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حزب عوامی لیگ شیخه حسینه که رییس دولتش حدود ۳۰۰ نفر را کشت و هزاران نفر را مجروح کرد و سرانجام نیز استعفا داد و به هندوستان گریخت در دولت موقت حضور ندارد.

به‌رغم استعفا و فرار شیخه حسینه، پسرش با انتشار پستی در فیس‌بوک ادعا کرد که حزب عوامی لیگ تسلیم نشده ولی آماده گفت‌وگو با دولت موقت و مخالفان است. او در ادامه مدعی شد که «شیوه حمله به رهبران حزب عوامی لیگ قابل تحمل نیست و آن‌ها تسلیم نمی‌شوند».

محمد یونس که به «بانکدار فقرا» مشهور است، سال ۲۰۰۶ میلادی جایزه صلح نوبل را به سبب تاسیس بانک گرامین دریافت کرد که در ارائه وام‌های خرد به نیازمندان برای مبارزه با فقر پیشتاز بود. با این حال او در دوران نخست‌وزیری حسینه با ده‌ها پرونده قضایی برای مواجه شده بود.

فرار شیخه حسینه از بنگلادش که برای چهار دوره متوالی، قدرت را در این کشور در دست داشت با هجوم معترضان به مقر نخست‌وزیری و شادی بسیاری از مردم همراه شد.

نخست‌وزیر سابق بنگلادش، اکنون در یک پایگاه هوایی نزدیک به دهلی نو پناه گرفته است. جنبش تحت رهبری دانشجویان که حسینه را برکنار کرد، در شرایط سخت اقتصادی و سرکوب سیاسی این کشور ریشه داشت و در اعتراض به سهمیه‌بندی مشاغل دولتی اوج گرفت.

سرکوب خشونت‌آمیز معترضان و استفاده بیش از حد دولت از زور برای ماندن در قدرت طی هفته‌های اخیر انتقادات جهانی زیادی را در پی داشت اما سرانجام این اعتراضات به پایین آوردن نخست‌وزیر از قدرت منجر شد.

بیشتر از جهان